10 módszer, amellyel megnövelheted a webáruházad sebességét
Online marketinges közhely, hogy minél tovább vár egy látogató arra, hogy betöltődjék az oldalad, annál nagyobb lesz a lemorzsolódás, és annál kevesebben fognak vásárolni is. Ha webáruházad van, akkor nemcsak a látogatottságod múlik az oldalad gyorsaságán, de konkrétan a bevételeid is.
Hiszen csak egy kattintásra van a konkurens webshop, amely villámgyors.
Ebben a cikkben 10 módszert veszünk át, amelyekkel az oldalad betöltési sebességén javíthatsz.
1. Csökkentsd az oldalad méretét!
Ez a legegyértelműbb lépés, ezért kezdd ezzel: dobáld ki a felesleges elemeket – legyen az kép, fölös kód, értelmetlenül beágyazott videó, már nem használt dizájnelem (amit a kódban és az oldalban felejtettetek, de már nem jelenik meg) vagy bármi más.
Később pedig minden tartalomfeltöltésnél és módosításnál vedd figyelembe, hogy amit az oldaladra raksz, azt a látogatód böngészőjének be kell töltenie (tehát idő, idő, még több idő).
2. Minél kevesebb http lekérés
A Yahoo egyik statisztikája szerint a weboldalak betöltési idejének 80%-át az viszi el, hogy a szerver összerakosgatja az oldalt (lekéri ezt, betölti a CSS-t, betölti a HTML-t, betölti az adatbázist, betölti a plugineket, képet, beágyazott videót – ez mind-mind szerverlekérés).
Éppen ezért a leggyorsabban úgy gyorsíthatod az oldaladat, ha a lekérések számát csökkented.
Vagyis:
- kép helyett CSS-t használj (dizájnban)
- a különálló CSS-fájlokat vond egybe (több lekérés helyett egy lekérés)
- csökkentsd a szkriptek számát (és a kód aljára tedd, hogy az töltődjön be utoljára – a szkript többnyire kiegészítés, de attól még hadd töltsön be az oldalad érdemi része)
3. Engedélyezd a cache-elést!
Így a látogatód böngészője letölti az oldalad azon elemeit, amelyek nem változnak (dizájn, szkriptek, CSS), és következő látogatáskor a merevlemezről tölti a böngésző, nem a szerverről.
4. Gyors szolgáltató
Olyan szolgáltatóhoz vidd az oldalad, ahol nem fog rád szakadni a szerver akkor sem, ha egy-egy kampányod jól sikerül és megtízszereződik a látogatottságod – kérdezz rá, hogy nagy terhelésű szervert kapsz-e.
Ideális esetben automatikusan kapsz értesítést, ha a látogatottságod megközelíti a kapacitás maximumát.
A 0-24 ügyfélszolgálat alap.
5. Tömörítés
Akár 70%-kal megnőhet a betöltési sebesség, ha tömöríted az oldalad.
Gzipet használj, és az eljárás lényege, hogy a szerver tömörítve küldi az oldalt a látogató böngészőjébe (a böngésző pedig kezeli, kicsomagolja és betölti – észre sem veszed, de a betöltés gyorsabb lesz).
6. Optimalizáld a képeket!
Ha a telefonoddal vagy fényképeződdel képeket lősz, azok sok-sok megásak lesznek – egyetlen ilyen optimalizálatlan képpel tönkrevághatod a betöltési sebességed.
(Nincs baj ezekkel a képekkel, mert grafikai munkákhoz kell a nagy fájl.)
Ezért minden képet optimalizálj így:
- jpegbe vagy png-be mentsd, és a tömörítést addig skálázd, amíg a fájl nagyon kicsi lesz, de szabad szemmel észrevehetetlen a minőségromlás
- mentéskor szedd ki a képből a kommenteket és egyéb beállításokat (grafikai munkánál kellhetnek ezek, interneten nem)
- vágd meg a képet úgy, hogy a lényeg látszódjon (nincs szükséged a háttér nagyjára, ha profilképet teszel fel)
- méretezd át (a fényképezőgéped sokezres felbontású képeket csinál, egy blogposzt illusztrációjának viszont egy 500x500-as kép tökéletes)
7. Kevesebb átirányítás
Minden átirányítás egy újabb szerverlekérés, amely a betöltési sebességet rontja.
Használj HTTP átirányítást, hogy a mobilról érkezőket közvetlenül a mobilos felületre küldhesd (tehát ne az asztali oldalról irányítsd őket át).
8. Irtsd ki a nem használt bővítményeket!
Ez akkor számít, ha valamilyen webáruházszoftvert vagy CMS-t használsz.
Tegyük fel, hogy van egy plugin, amit már nem használsz, ezért kikapcsolod. Sok plugin viszont az oldalad kódjában hagyja a „szemetét” (kódrészletek), hogy amikor visszakapcsolod a plugint, akkor már kész kódba ágyazhassa be magát. Ez viszont növeli a betöltési sebességet (főleg akkor, ha az inaktív plugin még szerveroldali lekéréseket is ad).
Ha valamit nem használsz (és 2 hét múlva sem fogod használni), akkor ne csak deaktiváld, hanem töröld is.
9. Kód „tömörítése”
Minden programkód tele van szóközzel, enterekkel, kommentekkel – hogy az emberi szem könnyebben tudja értelmezni. A böngészőnek erre nincs szüksége, ezért egy „minify” oldallal automatikusan kiszedetheted az oldalad kódjából ezeket a részeket. Nagy oldalnál már sok-sok kilobyte-ot spórolhatsz.
10. Irtsd ki a törött linkeket!
Minden törött link egy felesleges lekérést jelent. Nemcsak a keresőoptimalizálásodra káros, de a betöltései sebességedre is.
Ha megcsináltad a lépéseket, akkor keress egy oldalt, amellyel ellenőrizheted, hogy milyen gyorsan tölt be az oldal (és mi mennyi ideig tart).