14 UX-hiba, amiktől a mobilos látogatók menekülnek az oldaladról

14 UX-hiba, amiktől a mobilos látogatók menekülnek az oldaladról

A mobiloptimalizálás egy dolog. Kötelező dolog, de így önmagában túl tág.

Bontsuk le UX-re, és nézzük, hogy mik azok az apró-cseprő rossz dizájnelemek vagy használhatatlan funkciók, amelyek miatt a mobilos forgalmad nagy részét (vagy egészét) elveszíted.

Van, amikor egyértelmű a lepattanás, mert az oldal nem tölt be vagy épp használhatatlan. Máskor pedig olyan rossz élményt adsz a mobilról érkező látogatónak, hogy inkább bezárja az oldalt, és keres egy használható webáruházat (pl. a konkurensedét).

Akárhogy is legyen: az egyre növekvő mobilos forgalmat tartják az online vásárlás jövőjének. Még most javítsd az alábbi hibákat.


1. Hiányzó funkciók
A mobilos oldalnak teljesértékű website-nak kéne lennie, de sok cég még mindig egy lebutított verzióban gondolkodik. Ha mobilra optimalizálsz, akkor ültess át minden funkciót (már persze azokat, amelyeknek van értelme mobilon is).

2. Nem lehet asztali oldalra váltani
Alapértelmezésként mobilról a mobilra optimalizált oldalra vagy kíváncsi. Előfordulhat viszont, hogy egy adott funkció nem érhető el mobilról (vagy nem lenne értelme, vagy nem működik).
Mindig add meg a lehetőséget a látogatóidnak, hogy asztali verzióra váltsanak.

3. Az oldal átvált asztalira – önmagától
Rákattintasz egy menüpontra, és hirtelen a PC-re optimalizált honlapon találod magad, pedig nem akartál váltani.

4. Lassan betöltő oldal
Asztali gépeken is megöli az oldalad élményét az, ha hosszú másodpercekig kell várni csak arra, hogy az oldal betöltődjön. És akkor még csak a főoldalon vagy. Ez a konverziódat is csökkenti, és a keresőoptimalizálásodat is rontja (a Google hátrébb rangsorolja a lassú oldalakat).
De mobilról még rosszabb a lassú oldal. Eleve a mobilinternet nagy részét teszi ki az „elütjük az időt valamivel” típusú böngészés – ami ideális esetben nem „elütjük az időt várakozással”. Nem mellesleg a mobilinternetet általában adatforgalom szerinti csomagban fizetik elő a te ügyfeleid is – és a lassú oldal legtöbbször azért lassú, mert nagyon sok megás, rosszul kódolt, optimalizálatlan képeket tartalmaz. Nem elég, hogy felidegesíted a látogatókat, de még a forgalmukból is kiharapsz nagyon sok megát.

5. Olvashatatlan szöveg
A dizájner keze megszalad, és vagy nagyon apró betűket álmod az oldalra, vagy sárga háttérre tesz világos betűket. Esetleg a reszponzív oldal mobileszközökről túlságosan összezsugorítja a betűket.
Ha nem lehet elolvasni, akkor nem néz ki jól. A webáruházad főszereplője nem a dizájn, hanem a termékeid.

6. Apró linkek
Biztosan te is találkoztál már folyószövegben megbúvó linkekkel, amelyeket észrevenni is nehéz, de rájuk kattintani még nehezebb.
A mobilos oldal linkjeit alakítsd át óriási jól észrevehető gombokká.

7. Felugró ablakok
Asztali gépről is idegesítő a popup (bár pl. feliratkozási űrlapnál kifejezetten hatékony), de ott még egérrel könnyedén bezárod. Mobilról viszont nagyon nehéz az elbújtatott vagy apró X-et megtalálni és rátappolni.

8. Becsukhatatlan menü
Nehezíti a navigálást, ha a menüt egy külön X-szel kell bezárni (és utána megkérdezi, hogy biztos be akarod-e zárni).

9. Nem optimalizált landing page-ek
Gyakori, hogy a cég valamely szóróanyagán elhelyez egy QR-kódot. Ezt értelemszerűen csak az okostelefonoddal tudod beolvasni, hogy a kód mögött megbúvó honlapra juss – amit aztán nem optimalizáltak.
Gyakorlatilag a teljes forgalom mobilról érkező forgalom lesz – akik kénytelen-kelletlen bezárják a honlapot.

10. Menük és linkek, amelyek nem visznek sehova (vagy nem mobilra optimalizált oldalra visznek)
Megmaradt az asztali honlapból, nem volt idő lefejleszteni az aloldalt vagy megváltozott a link – de a látogatódat egy nemlétező oldalra küldöd. Növeli a lepattanásaidat és rontja a Google-pozícióidat.

11. Fizetési oldalak, ahol nem tudsz fizetni
Fizetnél, de a gomb mobilról nem csinál semmit. Fizetnél, de az egyik aloldal nem reszponzív. Fizetnél, de a mező kitölthetetlen.
A mobilos vásárlások egyre erősödnek, így figyelj arra, hogy fizetni is tudjanak. Elvégre ez a legfontosabb része a webshopodnak: te fizetést kapsz, a vásárlód terméket.

12. Lejátszhatatlan videók
Ha mobilról nem lehet lejátszani, akkor ne jelenítsd meg a mobilos oldalon és ne linkelj rá. De inkább oldd meg, hogy a mobileszköz is lejátssza.

13. A PDF mint olyan
Menüt vagy szolgáltatáslistát vagy árakat vagy termékcsoportokat ne PDF-ben rakj fel a mobil oldalra. Általában PDF-eket olvasni kis képernyőn nagyon nehéz.

14. Kapcsolatfelvételi oldalon szöveges telefonszám
Pedig egy „kattints a hívásért” gombnak helye van a mobil oldalon – könnyű, gyors és illeszkedik a mobiltelefonos UX-be.

Ha tetszett oszd meg a cikket